festivalitis

Dacht ik met Pinkpop Classic afscheid te hebben genomen van de zomerfestivals, kreeg ik er twee weken later nog drie voor de kiezen. En niet de minste. Hieronder een verslag van een enerverend weekend.

RD
Op vrijdag organiseerde de rijzende ster aan het Limburgse hardcorefirmament een festival in Maasmechelen ter ere van haar nieuwe EP. Redemption Denied dus, waarin het beste van de beide kanten van de grens verenigd is. De band nodigde Long Way Home, Bitter Taste Of Life, XRepentanceX en Risk It! uit voor haar feestje en koos bewust voor één van de kleinste zaaltjes die de regio rijk is: ’t Alibi. Niet omdat ze geen volk verwachtte maar vanwege de legendarische status van dit hardcore-bolwerk. Formaat kleine huiskamer met ruimte voor maximaal 99 personen. Die limiet werd ruim overschreden dus was het bloedheet. De meest fanatieke bezoekers lieten zich hierdoor niet weerhouden om zich voor het kleine podium flink uit te leven met een waar pandemonium als resultaat. Zelfs de mensen aan de bar waren niet veilig omdat deze prima als duikplank dienst bleek te doen. Tijdens het intro van de trotse headliner belandde de eerste fan al boven op de gitarist die op zijn beurt weer het drumstel ontwrichtte, enzovoorts. Het was nog lang onrustig in Maasmechelen.

Enfin, de foto’s spreken voor zich. En de muziek? Die was loeihard, intens en strak maar verder weet ik te weinig van de hedendaagse hardcore om er een waardeoordeel aan te verbinden. Deze old fart keerde dan ook tevreden huiswaarts met vers vinyl van Bad Brains onder zijn arm.

from-earth1

Daags later vierde De Oefenbunker in Landgraaf de dertigste jaargang van Bunkerpop. Eigenlijk zou het festival dit jaar niet doorgaan. Met de bodem van de geldkist in zicht en een gemeenteraad die het mes van de guillotine al omhoog hijst om straks in één klap Landgraaf van haar volledige jongeren- en popcultuur te ontdoen (Breakfest kreeg eerder al nul op rekest) zijn er nu eenmaal andere prioriteiten. Totdat iemand opmerkte dat het een jubileumeditie betrof en met vereende krachten in korte tijd een alternatieve editie uit de grond werd gestampt. Waarom veel geld aan een podium, licht- en geluidsinstallatie en bands spenderen als je alles al zelf in huis hebt? En dus vierde de Oefenbunker de verjaardag van haar roemruchte festival met een open huis. Inclusief 9 puike bands uit het eigen oefenhonk, drumworkshops en een open podium. En het werd druk. Erg druk. En gezellig. Beregezellig. Terwijl buiten de BBQ rookte, de tap bleef stromen en de kids zich amuseerden op het onvermijdelijke springkussen, stond inpandig de muziek centraal met een veelheid aan stijlen, geproduceerd door jong- en oud. Kinderen achter de drumkit of on stage met een te grote gitaar om de nek maar ook gelouterde veteranen die niet van ophouden weten. Iedereen vindt zijn plek in het creatieve broeinest aan de Heerlenseweg.

Terwijl Landgraaf bezig is om het hart weg te snijden uit haar muzikale undergroundscene en die van heel Parkstad, werd er zaterdag in de zaal onverdroten doorgespeeld. Van het dagprogramma kreeg ik te weinig mee om er een oordeel over te vellen maar ’s avonds zag ik dat Circle Of Silence weer helemaal terug is. Opvallend melodieus en uiterst vakkundig. De mannen van From Earth maakten hun status als grootste belofte uit de Minstreek Oost-sece volledig waar. Met hun akelig strakke hardcore-achtige metal en de sublieme en charismatische zanger Ché Snelting in topvorm. D’r Lei van Kaalhei koppelde haar punky rock aan carnavaleske teksten en taferelen. Doorgaans niet zo mijn ding maar de vijf Lei’s wonnen mijn hart met een stevige obade aan mijn favoriete voetbalclub: ‘Danke Roda’. Drie akkoorden en een welgemeend “Danke Bitte Arschloch Wichser Hurensohn!”. Woorden die de Landgraafse gemeenteraad zich ook in de oren mag knopen.

ClawBoysClawZondag stond in het teken van Bruis Maastricht. Dat wil zeggen, als de weergoden zouden meewerken. En dat deden ze en dus stapten we ’s middags in de trein naar de Maasstad. Na een stevige wandeltocht (in de stad van Beppie en André stoppen ze sinds mensenheugenis alles dat naar popmuziek riekt zo ver mogelijk weg) belandden we bij een sfeervol festival. Inclusief een Belgische bierstand, die ons zo goed beviel dat we hem slechts verlieten voor (hallo daar is ie weer) Miles Kane en good old Claw Boys Claw. Kane deed wat ie altijd doet: ongecompliceerd rocken op z’n brits. Onberispelijk gekleed en volgens de handleiding van Paul Weller, Noel Gallagher en Pete Townsend. Mod & roll dus. Niet zo vurig en compromisloos als op Pinkpop maar een stuk beter dan onlangs op Pukkelpop.

Direct na de laatste tonen van de Britse jongelingen kwam de oude garde aan zijn trekken in de Maes tent bij Peter Te Bos en zijn Claw Boys Claw. De immer charmante Bos is ondanks zijn bijna 63 lentes nog altijd gezegend met Neerlands meest imposante strot en wist met zijn band de druk bevolkte tent volledig ondersteboven te spelen met nummers die het gros van de aanwezigen niet eens kent. Oude garagepunk uit de 80’s, gruizige blues uit de nineties, stevige rock uit recentere jaren en een godsgruwelijk heftige versie van Jethro Tull’s ‘Locomotive Breath’, gevolgd door flarden van de Nederpopklassiekers ‘Venus’ en ‘Dracula’. Het gejuich na afloop was oorverdovend en werd, ondanks dat ze de maximale speeltijd al hadden overschreden, beloond met met de Iggy & The Stooges klassieker ‘I Wanna Be Your Dog’.

Drie dagen festivalitis in de Euregio en de oudste rocker geeft de rest op alle fronten het nakijken. Mooier had het weekend niet kunnen eindigen. Met een tevreden gevoel en ‘Locomotive Breath’ nagalmend in ons hoofd aanvaarden we de voettocht naar het treinstation. Heerlen lonkte, net als de Claw Boys Claw-albums in mijn rek. No way to slow down!

Foto’s: Redemption Denied (Geert Braekers) From Earth (Sascha Teschner), Claw Boys Claw (René Bradwolff)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s